Tips : Tata Rias Dapur Sempit

Salam Deko! Kini semakin banyak kediaman dibina dengan ruang dapur yang kecil dan sempit. Anda tentunya kurang selesa dan ini mungkin dipengaruhi budaya serta cara hidup kita yang gemar memasak, selain menghasilkan pelbagai hidangan.

Tidak kurang juga yang memikirkan keselesaan memasak jika mengadakan kenduri atau majlis keramaian.
Ternyata, kewujudan ruang dapur yang kecil dan sempit adalah perkara biasa bagi kebanyakan kita.
Perkara ini sudah menjadi masalah rutin yang dihadapi kebanyakan penghuni pangsapuri, kondominium atau flat.
Tidak perlu risau, kerana terdapat pelbagai cara untuk menggunakan ruang yang ada semaksimum mungkin dalam menata rias ruang dapur sempit supaya lebih praktikal.
Memiliki set kabinet dapur lengkap adalah lebih praktikal. Apabila sudah mempunyai kabinet dapur segala peralatan memasak, keperluan dapur dan pinggan mangkuk dapat disusun dengan lebih kemas dan sempurna. Tidaklah bersepah di merata-rata tempat.
Sudip, senduk dan beberapa peralatan memasak juga lebih baik digantung di bahagian dinding dengan kemas.
Selain memudahkan, ia juga membuatkan barangan tersusun dengan rapi. Dapatkan rekaan kabinet dapur yang mempunyai banyak ruang mahupun laci kerana sudah semestinya kita memerlukan tempat penyimpanan perkakas lebih dari biasa.
Jika mempunyai lebih modal, anda boleh dapatkan rekaan pintu kabinet dapur daripada jenis cermin.
Secara saintifiknya cermin dapat membalikkan ilusi ruang dan ini secara tidaknya dapat memberikan gambaran ruang yang lebih luas.
Pastikan anda membina kabinet dapur hingga ke ruang siling. Ini bagi menambah ruang penyimpanan supaya lebih luas atau besar.
Bagi yang gemar memasak dan mahu memiliki pelbagai peralatan memasak, pastikan anda membeli peralatan itu daripada saiz kecil hingga sederhana saja.

Elakkan membeli peralatan itu pada saiz yang besar memandangkan ruang dapur yang anda ada amatlah terhad.
Jika semua elemen ini diterapkan, anda tidak lagi perlu pening kepala dalam menangani isu ruang dapur sempit.
Seterusnya, adaptasikan pilihan kabinet dapur daripada warna cerah dan begitu juga warna dinding supaya dapat membantu ruang dapur sempit kelihatan lebih luas dan selesa.

Share on Google Plus

About Nobody

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 ulasan:

Catat Ulasan

Follow Us on Facebook